kilpailuta urakka

Autotalli, autokatos vai kevyt pressukatos?


Uudisrakennuksissa autotallin rakennuslupa kannattaa hakea yhtä aikaa asuinrakennuksen lupien kanssa. Jos taas autotalli rakennetaan myöhemmin, varaudu selvittämään kirjallisesti rakennuspaikan hallinta- tai omistusoikeus. Mitä kevyempi ja pienikokoisempi rakennelma, sitä vähemmällä paperisodalla päästään.

Autotallin rakentaminen alkaa lupa-asioiden hoidolla

Kevyen autokatoksen tai pressutallin rakentaminen onnistuu usein ilman rakennuslupaa ja silloinkin, kun tontilla ei ole enää jäljellä rakennusoikeutta. Pienelle autotallille tai kevyelle katokselle voi riittää toimenpidelupa. Autotalli on kuitenkin eräänlainen asuintalon laajennus [linkki: talon laajennus -blogi], ja useimmiten sen rakentamista varten on hankittava rakennuslupa, erityisesti jos autosuoja kaipaa perustukset. Käytännöt vaihtelevat kunnittain, joten ota selvää oman kuntasi tilanteesta.

Asemakaava-alueilla autotallin rakentamista ohjaa alueen asemakaava. Se asettaa autotalleille ja -katoksille samanlaiset yleiset raamit kuin asuinrakennuksille ja muille piharakennuksille. Autotallin onkin noudatettava samoja kattotyypille, piharakennusten korkeudelle, julkisivun värille ja verhoilumateriaaleille asetettuja rajoituksia. Usein kaavassa on annettu autotalleille tietty maksimikorkeus, joka on matalampi kuin asuinrakennukselle annettu.

Kaavoittamattomilla alueilla rakennuslupaa varten tarvitaan usein niin sanottu suunnittelutarveratkaisu. Sen kautta viranomaiset harkitsevat, millä edellytyksin rakennuslupa voidaan myöntää. Suunnittelutarveratkaisun hakeminen vaatii myös naapurien kuulemista, jos rakennelma voi vaikuttaa heidän asumis- tai työskentelyolosuhteisiinsa. Naapurien lausuntojen hankkiminen on usein hakijan vastuulla.

Autotallin ja autokatoksen ero on häilyvä. Tavallisesti kyse on autokatoksesta silloin, jos katettuun tilaan kuuluu aukko, joka on vähintään 30 % koko autokatoksen seinien pinta-alasta. Onpa rakennelma sitten virallisesti talli tai katos, sen on sijaittava riittävän kaukana asuinrakennuksista. Rakennusviranomaiset voivat vaatia myös paloluokiteltujen rakennusmateriaalien käyttöä. Tavallinen varoetäisyys asuinrakennuksen ja autosuojan välillä on 4–8 metriä.

Rakennusviranomaisilla on myös yleensä aina säännöt sille, kuinka lähelle tontin rajaa tallin tai katoksen saa rakentaa. Yleinen sääntö on, että naapurin tontilla oleviin rakennuksiin on oltava etäisyyttä vähintään kahdeksan metriä. Hyviin tapoihin kuuluu jutella etukäteen naapureiden kanssa silloinkin, kun autosuoja on kevytrakenteinen ja kaukana tontin rajasta.

Pyydä tarkka toimitussisältö ja vertaile sitten hintoja

Ennen lopullista hankintaa kannattaa selvittää huolella, mitä kauppaan kuuluu ja mikä on tarjouksen tarkka toimitussisältö. Autokatoksen tai -tallin hinta ei välttämättä sisällä kaikkia tarvittavia materiaaleja tai välttämättömiä maansiirto- ja perustustöitä, kuten kaivinkonekuskin palkkaa ja koneen vuokraa. Erikseen ilmoitetaan usein myös materiaalien rahti sekä taksa maa-aineksen poiskuljetukselle tai täyttömaan tuomiselle. Kustannuksia voi syntyä myös lisäikkunoista ja -ovista.

Halutessasi voit pilkkoa urakan osiin. Esimerkiksi rakennuslupakuvat, rakennesuunnitelmat ja materiaaliluettelot voi tilata yhdeltä firmalta, materiaalit tai valmiit elementit toiselta, asennustyöt kolmannelta ja maanrakennustyöt neljänneltä. Usein pääset kuitenkin helpommalla ostaessasi kokonaisurakan, jolloin sinun ei tarvitse huolehtia osaurakoiden väliin jäävistä töistä. Myös budjetointi on helpompaa etkä joudu maksamaan esimerkiksi puuttuvista kiinnitystarvikkeista tai materiaaleista kuljetuksineen.

Pressutalli nousee helposti kokemattomissakin käsissä, mutta lujan autotallin rakentaminen perustuksineen on eri asia. Yllätyksiltä säästyy parhaiten, kun tukena on kokenut rakennusfirma. Autosuojan hinnassa säästää, jos tekee mahdollisimman monia töitä itse, mutta laajemmissa rakennushankkeissa on väistämätöntä ostaa rakennuspiirustukset ja teettää autotallin perustukset ammattilaisilla, vaikka seinäelementit nousisivatkin pystyyn omin voimin.

Koska autotallin rakentaminen on verrattavissa uudisrakentamiseen, autotallin tai -katoksen rakennustöistä ei voi saada kotitalousvähennystä. Kun tallin tai katoksen asennustyöt hankkii alan firmalta, saa kuitenkin asennustakuun, joka siirtää vastuun asennusvirheistä urakoitsijalle. Kyse voi olla ongelmatilanteissa merkittävistä rahamääristä.

Budjettiin on varattava rahaa myös välttämättömille putki- ja sähkötöille. Autoa on lämmitettävä talvisin ja pestävä kesäisin. Pistorasioiden ansiosta autosuojassa on mahdollista käyttää työkaluja, ja vesipisteestä on hyötyä koko perheelle. Myös lattiakaivo on autotallissa hyvä lisävaruste.

Tehokkaat kulku- ja työskentelyvalot lisäävät tallin monikäyttöisyyttä. Lopulta toimiva valaistus on myös turvallisuustekijä. Autotalliin voikin olla järkevä hankkia liiketunnistimella toimiva tai päivänvalon määrän mukaan aktivoituva ulkovalaistus.

Mitä kaikkea autosuojan rakennusprojekti voi sisältää?

  • Rakennuslupa tai toimenpidelupa (+ rakennuspiirustukset)
  • Perustussuunnitelma ja maaperäselvitys (perustuksen vaativiin autotalleihin)
  • Energiatodistus (vain suurempiin rakennuksiin)
  • Vastaavan työjohtajan palkkaaminen sekä ilmoitus rakennuslupaviranomaisille
  • Rakennusmateriaalit (valmiit elementit, määrämittaan sahattu puutavara jne.)
  • Rahti
  • Maanrakennustyöt (kaivuu- ja täyttötyöt, maa-aineksen kuljetus)
  • Perustustyöt palveluna (betonivalut, teräspilarit, palkkiperustukset, salaojat jne.)
  • Asennusohjeet piirustuksina tai videona
  • Asennustyöt palveluna
  • Vesi-, lämpö- ja routaeristykset, tuulensuojalevyt
  • Lämmitys- ja ilmanvaihtojärjestelmät
  • Sähkötyöt
  • Vesipisteet ja lattiakaivo (viemäröinti)
  • Ovet ja ikkunat
  • Sisäseinä- ja välikattomateriaalit, esim. vaneri, puupaneeli
  • Viimeistelyyn tarvittava puutavara ja kiinnitystarvikkeet, esim. puitelaudat, listat ja helat
  • Vesikatto alusrakenteineen ja eristeineen, kattoturvatuotteineen ja sadevesijärjestelmineen
  • Maalaustyöt (pohja- tai pintamaalaus) tai muu pintakäsittely.
  • Autotallin monikäyttöisyys ja laajentaminen myöhemmin

    Autotallia tai -katosta suunniteltaessa tai sopivaa valmista vaihtoehtoa etsiessä kannattaa tarkastella tilannetta pitkällä tähtäimellä. Autotallia on hyvä pystyä muokkaamaan tai laajentamaan myöhemmin. Vaikka perheessä olisi tällä hetkellä vain yksi auto, viiden vuoden päästä tilanne voi olla toinen. Kenties jossain elämänvaiheessa autoista luovutaan kokonaan ja tallia halutaan käyttää ulkovarastona.

    Ensimmäinen asia on päättää, miten pysyvää autosuojaa ollaan etsimässä. Pressukatos on helppo ja nopea pystyttää ilman rakennusluvan hankintaa ja muita paperiasioita. Se on myös helppo purkaa tai viedä mukana esimerkiksi muuton yhteydessä. Pressukatoksen poistaminen onnistuu kätevästi silloinkin, jos se aiheuttaa riitoja naapurustossa.

    Jos päädytään kevyeen katosratkaisuun, kannattaa panostaa laatuun, koska se maksaa pian itsensä takaisin. Jos pressukatos haalistuu yhdessä kesässä tai repeää ensimmäisen talven jälkeen, katokseen sijoitettu raha on mennyt hukkaan. Kun kerralla ostetaan laatua, voidaan yhdestä katoksesta nauttia huoletta vuosia.

    Järeämmän autokatoksen tai -tallin rakentaminen vaatii kunnon perustukset. Autotalli tai -katos on pysyvä ratkaisu, joka kestää aikaa ja haastavimmatkin keliolosuhteet, kuten erityislumiset talvet. Pysyväksi piharakennukseksi suunnitellun autotallin rakentaminen on sijoitus talon arvoon, siinä missä asuinrakennuksen remontointi tai laajentaminen [linkki: talon laajentaminen -blogi].

    Pysyvä autotalli tai -katos kannattaa aina suunnitella huolella. Sen on oltava luonteva osa asuinrakennuksia, pihapiiriä ja asuinaluetta. Koska autotallin suunnittelu- ja rakennustöihin kuuluu selvästi enemmän aikaa ja rahaa kuin pressukatoksen pystytykseen, samalla vaivalla kannattaa rakentaa riittävän suuri ja monikäyttöinen talli.

    Autotallin on oltava kooltaan riittävän suuri, jos siellä halutaan tehdä kaikki auton pesu- ja huoltotoimet. Lisäksi tallissa on hyvä pystyä säilyttämään vaikkapa urheilu- ja liikuntavälineitä tai työkaluja. Autotallissa voi olla autopaikkojen lisäksi erillinen kylmävarasto, lämmitettyjä varastoja, teknisiä tiloja tai avoimia työskentelytiloja. Autotallin lattiamateriaaliin kannattaakin kiinnittää huomiota, jotta pohja on kestävä ja helppo pitää puhtaana.

    Autotalli ja -katos voidaan myös yhdistää toisiinsa, jolloin autosuojan muunneltavuus on huippuluokkaa. Kurjilla keleillä auto on kätevä pitää tallin suojassa, mutta kesällä katos riittää. Samalla tallia voidaan hyödyntää kodin muissa puuhissa, kuten askartelu- tai nikkarointitilana. Tyhjä katos taas toimii vaikkapa terassina. Usein käykin niin, että yhdistetystä autotallista ja -katoksesta tulee yhdistetty sisävarasto ja autokatos!

    Erityyppisten autokatosten ja autotallien ominaisuuksia ja hintoja

    Valitse katos tai talli omien tarpeittesi mukaan. Jos perheessä kaivataan lisää kylmää varastointitilaa, sitä löytyy useimmista talli- ja katosvaihtoehtoista, muttei kevyistä autoteltoista (pressukatoksista). Sen sijaan kotinikkarille tai autoaan mielellään tuunaavalle sopivin valinta on autotalli, joka antaa suojaa kesät talvet. Talliin voidaan lisätä myös lämmitys.

    Useimmiten autokatoksiin ja autotalleihin voi valita runsaasti yksityiskohtia, kuten maalipinnan värin tai muun pintakäsittelyn, verhoilumateriaalin, ikkunoiden määrän tai harja-, pulpetti- tai viistokaton.

    Autoteltat eli pressutallit – kevein ja edullisin vaihtoehto

    Kaikkein kevein ja edullisin autosuojaratkaisu ovat erityyppiset autoteltat. Ne eivät vaadi perustuksia tai rakennuslupia, mutta joskus toimenpidelupa on tarpeen. Varmistakin aina kuntasi rakennusviranomaisten ja oman asuinalueesi säännöt pressutallien pystyttämiselle. Kysy aina myös naapurien mielipidettä. Joskus määräykset kieltävät pressutallit ulkonäköseikkoihin vedoten.

    Autoteltat on valmistettu lähes poikkeuksetta kestävistä materiaaleista, kuten PVC-muovista. Materiaalin pitäisi tehdä autokatoksesta tuulen-, tulen- ja vedenkestävä, ja usein materiaalin on syytä myös hylkiä auringon UV-säteitä. Silloin autosuojan pinta ja sen sisällä säilytettävät tavarat pysyvät hyvässä kunnossa pitkään. Autoteltan kehykset on yleensä tehty teräksestä. Parhaimmillaan pressutalli onkin vankka suoja autolle, mutta toisaalta helposti siirrettävä ja purettava.

    Autoteltan huonona puolena on, että rakennelma kestää vuodenaikojen vaihteluita vain aikansa. Kannattaa aina valita markkinoilta tuote, joka on suunniteltu suomalaisiin sääolosuhteisiin. Se pidentää pressutallin käyttöikää. Pressutallin asennus on nopeaa ja helppoa, joten asennustyöhön ei tarvitse välttämättä hankkia ammattilaista.

    Useimmissa autoteltoissa on maalattia, mutta myös lattiapäällysteisiä ja oviverholla suojattuja autotelttoja löytyy. Osan teltoista saa pystyttää betonivalun päälle. Huolehdi, että teltan kiinnitykset maahan ovat tukevat, jotta teltta on turvallinen niin käyttäjilleen kuin ohikulkijoille.

    Autoteltan hinta on selvästi edullisempi kuin kiinteiden autokatosten ja autotallien. Hinnat liikkuvat muutamasta satasesta noin tuhanteen euroon.

    Autokatos ei syö rakennusoikeutta

    Autokatoksen voi rakentaa silloinkin, kun tontin rakennusoikeus on käytetty loppuun. Sen sijaan rakennuslupa voi olla tarpeen. Autokatos sopii perheeseen, jossa auto tarvitsee suojan suoralta auringonvalolta ja sateilta, mutta rakenteelta ei vaadita lämmöneristävyyttä eikä tilaa haluta käyttää talvisin vaikkapa harrastuksiin. Autokatos on arjessa kätevä, koska kotiin tullessa tai sieltä lähtiessä ei tarvitse availla ovia, vaan hurauttaa vain liikenteeseen.

    Autokatos on yllättävän monikäyttöinen tila, erityisesti kesäisin. Siisti ja huolella rakennettu katos toimii katettuna terassina ja kesäkeittiönä, ja muulloinkin katokseen saa kätevästi suojaan polkupyörät, sukset ja vaikkapa kiireetöntä hetkeä odottavat leikkimökin rakennustarvikkeet. Autokatoksiin voi usein liittää kylmiä tai lämpöeristettyjä varastotiloja.

    Jos autokatos vaatii lattian valun sekä lämpö- ja routaeristeitä, hinta on suurempi kuin katoksissa, jotka pystytetään maalattialle. Myös seinien määrä vaikuttaa hintaan, voihan katoksessa olla vain katto tai seinät jopa kolmella sivulla. Autokatos voi olla kooltaan yhtä suuri kuin autotalli, mutta työskentelytilana autokatos on suojattomampi.

    Autokatoksen asennus voi onnistua omin voimin, jos rakennustöistä on kokemusta. Mitä laajemmasta kokonaisuudesta on kyse, sitä järkevämpää on ostaa asennus palveluna, jolloin valmista tulee nopeammin ja työnjälki on varmasti laadukas. Usein autokatoksen suunnittelijalta tai elementtitoimittajalta saa tarkat piirustukset ja asennusohjeet.

    Autokatosten rakenteissa on suuria eroja, ja siksi hinnatkin vaihtelevat. Autokatoksen hinnan voi odottaa olevan aina muutamasta satasesta noin 10 000 euroon.

    Autotalli sopii runsaasti työskentelytilaa kaipaavalle

    Autotalli on hyvä valinta perheeseen, jossa tarvitaan runsaasti kylmää tai lämmintä varastotilaa sekä halutaan käyttää autotallia monipuolisena harrastus- ja työskentelytilana. Autotallin voi hankkia eristämättömänä tai lämpöeristettynä, jolloin sitä voi lämmittää siinä missä asuinrakennuksiakin. Myös lattialämmitys tuo autotalliin lisämukavuutta ja pitää tilan kuivana.

    Autotallissa on aina huolehdittava riittävästä ilmanvaihdosta ja tuuletuksesta. Muuten autosta talvisin sulava vesi tai kesäisin sadevesi jää muhimaan lattiarakenteisiin tai auton maalipinnalle. Autotalli sopii hyvin perheelle, jossa arvostetaan lähtemisen helppoutta kovimmillakin lumipyryillä ja talvipakkasilla tai halutaan pitää auto muista syistä suojassa lukitun oven takana.

    Autotallit vaativat aina kunnolliset perustukset. Autotalleja myyvät ja rakentavat yritykset osaavat neuvoa, minkälaiset perustukset valitsemasi valmistalli tai rakennussuunnittelijan piirtämä talli tarvitsee. Usein perustus- ja asennustyöt on mahdollista ostaa samasta firmasta kuin materiaalit tai valmiit autotallielementit.

    Jos autotallin sokkelitkin rakennetaan elementeistä, autotallin pystyttäminen sujuu nopeammin ja onnistuu myös talvella. Varmista kuitenkin aina, että autotallin betonianturat, pilarit, sokkelit sekä alapohjarakenteet tehdään SFS-sertifioidut betonista. Valujen kuuluu olla CE-merkinnällä hyväksyttyä.

    Autotallin hinta riippuu rakennuksen suuruudesta ja ostettavan työn määrästä. Perustus- ja maanrakennustöineen, valmiiksi asennettuna ja kuljetusrahteineen hinta on luonnollisesti korkeampi. Avaimet käteen -periaatteella hankittu autotalli on hinnaltaan helposti yli 10 000 euroa. Kevytrakenteisen, pienehkön ja kylmän autotallin, jonka viimeistelytöistä on valmis tekemään suuren osan itse, voi saada noin 5000 eurolla.



    Kuinka hyvä artikkeli oli?



    Palaute

    kilpailuta urakka